تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ
تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

شاپور ساسانی

ﺩﻭﻣﯿﻦ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ  ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺑﺎﺑﮑﺎﻥ  ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ۲۴۱  ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ۲۷۱ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﮐﺮﺩ.ﺳﮑﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ، ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﯾﺐ‌ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ، ﺩﺭﺝ ﺷﺪﻩ‌ﺍﺳﺖ. ﻭﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ، ﺍﺯ ۲۴۱  ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ۲۴۴ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ  ﺑﻄﻮﻝ ﺍﻧﺠﺎﻣﯿﺪ. ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪٔ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪٔ ﮐﻌﺒﻪ ﺯﺭﺗﺸﺖ  ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۴۴ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ ﮔﺮﺩﯾﺎﻧﻮﺱ ﺳﻮﻡ  ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ  ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮐﺸﺖ. ﻓﯿﻠﯿﭗ ﻋﺮﺏ  (ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺑﻌﺪﯼ) ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻏﺮﺍﻣﺘﯽ ﻫﻨﮕﻔﺖ ﻭ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﯼ ﺯﻣﯿﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺮﺩ.ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪٔ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻮﺭﺩﯾﺎﻧﻮﺱ ﺳﻮﻡ ، ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺩﺭ ﻃﯽ ﺷﻮﺭﺷﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩٔ ﮔﺎﺭﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ، ﻓﯿﻠﯿﭗ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﻋﺮﺏ، ﺑﺮ ﺿﺪ ﺍﻭ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺩﺍﺩ، ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ. ﻓﯿﻠﯿﭗ ﺑﻼ‌ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻋﺠﻠﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺻﻠﺢ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻏﺮﺍﻣﺖ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﻡ، ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯﺩ. ﺑﻤﻮﺟﺐ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺎﻫﺪﻩ ﻗﯿﺼﺮ ﺭﻭﻡ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﮐﺮﺩ. ﺗﻌﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﻋﺪﻡ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ  ﮐﺮﺩ، ﺑﺮﺧﻼ‌ﻑ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺭﻭﻡ ﺑﻮﺩ. ﺩﻭﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ.ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ، ﺍﺯ ۲۵۸  ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ۲۴۴ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ  ﺑﻄﻮﻝ ﺍﻧﺠﺎﻣﯿﺪ. ﻣﺴﺌﻠﻪٔ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ  ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﺭﻭﻡ، ﺩﺭﮔﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻌﻬﺪ ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﯼ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺣﺮﯾﻒ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪٔ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎﺷﺪ. ﺧﺴﺮﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﮔﻮﺭﺩﯾﺎﻧﻮﺱ  ﺑﺮ ﺿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺭﻭﻡ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﯾﮏ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﮐﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺷﺎﭘﻮﺭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﯽ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ ﺩﺍﺷﺖ، ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﯾﺶ ﻫﺮﻣﺰ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ  ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﺭﻣﻦ ﺷﺎﻩ، ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯼ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ، ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﯿﺮﺩﺍﺩ، ﭘﺴﺮ ﺧﺮﺩﺳﺎﻝ ﺧﺴﺮﻭ، ﻣﺎﯾﻪٔ ﻧﺎﺧﺮﺳﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ ﮔﺎﻟﻮﺱ  ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻩٔ ﻏﺮﺍﻣﺖ ﯾﺎ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺎﺟﯽ ﮐﻪ ﻓﯿﻠﯿﭗ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﻬﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﻠﺒﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﮐﺎﭘﺎﺩﻭﮐﯿﻪ  (ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﺭﻭﻡ)، ﻭﯼ ﺑﻪﺍﻧﺘﺎﮐﯿﻪ  ﯾﻮﺭﺵ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﺗﺼﺮﻑ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.ﯾﺮﮔﯽ *ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ* ﺑﺮ ﻭﺍﻟﺮﯾﻦ ، ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ ، ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﺭﺳﺘﻢ .ﺑﺎﻻ‌ﺧﺮﻩ ﻟﺰﻭﻡ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﺎﺯﻫﺎ، ﻭﺍﻟﺮﯾﻦ  ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺳﺎﻟﺨﻮﺭﺩﻩٔ ﺭﻭﻡ، ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﺘﺎﮐﯿﻪ، ﺭﻭﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﺮﻫﺎﻧﺪ. ﻭﺍﻟﺮﯾﻦ ﻣﺜﻞ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﻗﺒﻠﯽ ﺧﻮﺩﺩﺍﮐﯿﻮﺱ  (ﺩﻗﯿﺎﻧﻮﺱ) ﺩﺭ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﻫﺎ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺷﺖ. ﻭﺍﻟﺮﯾﻦ ، ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ ، ﭘﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻏﺮﺏ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺭﺍﻫﯽ ﺷﺮﻕ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻭﯼ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۲۵۷ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺑﺎﺯ ﭘﺲ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﻧﺘﺎﮐﯿﻪ  ﺷﺪﻩ ﻭﻟﯽ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻃﺎﻋﻮﻥ  ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻟﮋﯾﻮﻥ‌ﻫﺎﯼ  ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭼﻨﺪﯼ ﺑﻌﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺳﺎﻝ ۲۵۹ ﯾﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ۲۶۰ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍِﺩِﺳﺎ ، ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ  ﻓﻌﻠﯽ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺍﻧﺘﺎﮐﯿﻪ  ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩ، ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻩ، ﺍﺳﯿﺮ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺍﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻧﺶ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺷﺎﻣﻞ ﺻﺎﺣﺒﻤﻨﺼﺒﺎﻥ، ﺳﻨﺎﺗﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺩﺍﺭﺍﻥ ﺭﻭﻡ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ. ﺭﻭﺍﯾﺘﻬﺎﯼ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩٔ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﺭﻭﻣﯽ، ﺩﺭ ﺑﻨﺎﯼ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑﻨﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻭﻥ  ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺩﺍﺭﺩ.ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺣﮏ ﭘﯿﮑﺮﻩ‌ﺍﯼ ﻋﻈﯿﻢ، ﺩﺭ ﺩﻝ ﮐﻮﻩ ﺭﺣﻤﺖ، ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﺭﺳﺘﻢ  ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺭﺍ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ، ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﻓﺮﻭﺗﻨﺎﻧﻪ، ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭﯼ، ﺯﺍﻧﻮ ﺯﺩﻩ‌ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﯿﺮ ﺷﺪﻥ ﻭﺍﻟﺮﯾﻦ  ﺍﺛﺮ ﻏﺮﯾﺒﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﻈﺎﺭ ﻋﺎﻟﻢ، ﺑﺮ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺍﺑﻬﺖ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﻓﺰﻭﺩ. ﺍﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ، ﺍﻓﺴﺎﻧﻪٔ ﺁﺳﯿﺐ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﯼ ﺭﻭﻡ ﺭﺍ ﺑﮏ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﯽ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ. ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﺩﺭ ﺣﻖ ﺩﺷﻤﻦ ﺳﺘﻤﮑﺎﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺁﻣﯿﺰ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺩﺭ ﺣﻖ ﺍﻭ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻋﺒﺮﺕ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺑﻌﻀﯽ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ، ﺭﺍ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ، ﺳﻠﺴﻠﻪٔ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ، ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﻭﻟﯿﮑﻦ ﺍﯾﻦ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ. ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﻬﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﻣﺘﺼﺮﻑ ﺷﺪ ﻭﻟﯿﮑﻦ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻏﺎﺭﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﮐﺸﺘﻪ، ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﺑﭽﻪ، ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ، ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﮐﺮﺩ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﯿﺚ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺁﺳﻮﺭﯼ، ﺷﺒﯿﻪ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ  ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﻠﮑﺘﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺳﺎﺗﺮﺍﭘﯽ ﺁﻧﺠﺎ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻼ‌ﺗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻥ، ﺩﺍﺩﻩ، ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺁﻥ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯿﺪﺍﻧﺴﺘﻨﺪ، ﻏﺎﺭﺕ ﯾﺎ ﮐﺸﺘﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﻤﯿﻨﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﻃﻐﯿﺎﻥ ﻭ ﺷﻮﺭﺵ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻭﻟﯿﮑﻦ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺷﺎﻣﺎﺕ  ﺗﺸﮑﯿﻼ‌ﺗﯽ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﭘﺎﺩﻭﮐﯿﻪ  ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻏﺎﺭﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺵ ﺑﺨﺘﯽ ﺳﻠﺴﻠﻪٔ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺁﻥ، ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﯾﮑﻢ  ﻭ ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺍﻧﻈﺎﺭ ﻋﺎﻟﻢ، ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ. ﺍﺯ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﻣﻬﻢ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﺎﻧﯽ  ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۴۲ ﻣﯿﻼ‌ﺩﯼ، ﻣﻮﻗﻊ ﺗﺎﺟﮕﺰﺍﺭﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺍﺻﻮﻝ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻸ‌ ﻋﺎﻡ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻣﺬﻫﺐ ﮐﻪ ﻣﺮﮐﺐ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻫﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ. ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﯽ ﮔﺮﻭﯾﺪ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩ ﻭﻟﯿﮑﻦ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ، ﭘﺎﺭﺗﯽ  ﻭ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ  ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ‌ﺍﺳﺖ.ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺳﺪ ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﺧﺎﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﺭﻭﺩﮐﺎﺭﻭﻥ  ﺩﺭ ﺷﻮﺷﺘﺮ  ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﯼ ﺭﻭﻣﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺁﻥ ﻭﺍﺩﺍﺷﺖ. ﺷﻬﺮ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﮐﺎﺯﺭﻭﻥ  ﺩﺭ ﻓﺎﺭﺱ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺧﺮﺍﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﯼ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭ  ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﮔﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ  ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ  ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ.ﻣﺆﺭﺧﯿﻦ ﮔﺮﺟﺴﺘﺎﻥ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﻣﻬﺮﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ، ﺑﻪ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﮔﺮﺟﺴﺘﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﻣﻬﺮﺍﻥ، ﺳﻠﺴﻠﻪٔ ﺳﻼ‌ﻃﯿﻦ ﺧﺴﺮﻭﯼ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻣﯿﺴﺤﯽ ﺷﺪ.ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺭﻭﻧﻮﺷﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺘﺎ  ﺩﺭ ﺁﺗﺸﮑﺪﻩ ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﭗ  ﺩﺭ ﺷﯿﺰ  ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﯾﮑﻢ ﺁﺗﺸﺪﺍﻥ ﺭﻭﯼ ﺳﮑﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﺳﻪ ﭘﺎﯾﻪ ﻓﻠﺰﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺗﺶ ﻣﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺷﺘﻌﺎﻝ، ﺩﺭ ﺑﺎﻻ‌ﯼ ﺳﻪ ﭘﺎﯾﻪ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺁﻥ ﺳﻪ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺁﺗﺸﺪﺍﻥ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺳﺘﻮﻧﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺿﻠﻌﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺁﺗﺸﺪﺍﻥ ﺩﻭ ﺗﻦ ﺑﺎ ﻋﺼﺎ ﯾﺎ ﻧﯿﺰﻩٔ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﮑﻪ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﻧﯿﺰ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد