تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ
تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

«چرا در ایران، نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می شود؟

 چرا در ایران، نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می شود؟»

- پاسخ عنوان این مقاله که «چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می شود؟» در این نکته است که این جمله سه قسمتی (دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم) در حقیقت چهار قسمتی است: دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، "دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست"، نیت خود را عملی کردم!.....

نکات مهم مقاله:  

«چرا در ایران، نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می شود؟»

- پاسخ عنوان این مقاله که «چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می شود؟» در این نکته است که این جمله سه قسمتی (دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم) در حقیقت چهار قسمتی است: دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، "دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست"، نیت خود را عملی کردم!


- کشورهای غربی برای کاهش جنایات و تعرضها در محیط شهوت انگیز خود، تلاش فراوانی می کنند تا این جمله محذوف در اذهان شکل نگیرد. آنان با در اختیار گرفتن درست قدرت رسانه ای، به هر نافهمی فهمانده اند که در این شهر نسبت به جرمهای خشن، به ویژه نسبت به کودکان و دختران حساسیت زیادی وجود دارد و «کسی به کسی هست». 


- آیا غربی ها که روحیه لذت گرایی در میانشان موج می زند کمبود عقلی دارند که با پخش اینگونه اخبار خشونت آمیز، آنهم گاهی در صدر اخبار، خاطر مردم خود را مکدر و آنان را نگران می کنند؟ آیا از کم شعوری آنهاست که برنامه های مهم تلویزیونی را قطع کرده و تعقیب و گریز یک مجرم را به طور زنده پخش می کنند؟ 


- اتفاقا غربیها در این موارد بسیار عاقلانه عمل می کنند چون می دانند مساله اصلی، دستگیری مجرم نیست، بلکه فهماندن این امر به مجرمان بعدی است که اینجا شهر است نه جنگل، و ربودن یک کودک و یا تعرض به او یعنی مواجهه با کل حکومت و مردم. 


- می دانید چرا در ایران تقریبا در هر جرم هولناکی مانند تعرض به مشتریان در آرایشگاه زنانه و تجاوز در مقابل چشمان شوهر، پای یک یا چند مجرم سابقه دار در میان است؟ مهمترین علت این است که این «خبر خاموش» هر روز در مهمترین بخشهای خبری رسانه ملی به مجرمان اعلام می شود: "تبهکاران گرامی! همانطور که می بینید مسائل مهمتری داریم، وقت به خیر!" 


- آری، انبار موشکهای دوربرد به دشمنان نشان داده می شود – و باید نشان داده شود- تا در فاصله ده هزار کیلومتری از ما حساب ببرند، اما  آیا کسی نیست که شرورانی را بترساند که به خاطر یک تذکر لسانی از طرف یک جوان مظلوم ناهی از منکر، از همان ابتدا مثل آب خوردن، قمه را بر شاهرگ او فرود می آورند؟


- من نمی دانم تعداد «جنگل بانان»  در این کشور چند نفر است ولی هر چه هست تعداد «جنگل بینان»  - یعنی کسانی که جامعه ایران را مثل جنگل تلقی می کنند - و از قمه کشی و ربایش و تهدید و تجاوز ابایی ندارند کم شمار نیست. مردم عادی به کنار، در کدام کشور جهان، شروران در مواجهه با پلیس به جای فرار، مکررا با قمه به مأموران مسلح حمله می کنند؟ آیا این پدیده ها دلیلی بر گسترش تعداد«جنگل بینان» نیست؟ 


- اصلاح روش خبری کنونی نه به دست صدا وسیماست و نه قوه قضاییه و نه نیروی انتظامی، زیرا در این صورت، مقامات انتظامی و قضایی و رسانه ملی متهم به سیاه نمایی و بر هم زدن آرامش مردم خواهند شد. تنها تصمیم گیری در سطح کلان مثل شورای عالی امنیت ملی می تواند این روش خانمانسوز را تغییر دهد. 


- اینکه آمار جنایت و تجاوز در غرب بالا هست یا نیست هیچ دخلی به استدلال این مقاله ندارد. بحث در شیوه مواجهه است. من مانند برخی معتقد نیستم که از غرب فقط باید ایراد گرفت بلکه نکات مثبت غربیها را به تعبیر شهید مطهری باید «تحسین» و «تقلید» کرد. انتقاد یکطرفه همواره نتیجه معکوس داده است.

 

- اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی! با تغییر این روش خبری شرورپرور، مردم را کمی نگران کنید ولی در عوض، جان و ناموسشان را بهتر حفظ کنید و در کنار دهها و صدها رعبی که در دل دشمنان خارجی نظام ایجاد می کنید گاهی هم اخم خود را متوجه جانیان و مجرمان داخلی کنید. 

نویسنده : آقای محمد مطهری 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد