تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ
تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

تاریخ ایران , ادبیات ، سیاست ، جامعه و فرهنگ

هرمز چهارم

ﻫﺮﻣﺰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 579ﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﯿﺰﺍﻧﺲ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ ﻫﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﯼ ﻗﻄﻌﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻣﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻗﻠﻌﻪ ﯼ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﮑﺸﻨﺪ. ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 588ﻡ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ؛ ﺧﺒﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﯼ ﺗﺮﮎ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺷﺮﻗﯽ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻫﺮﻣﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺳﺨﺘﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﺩﺍﺭﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﭼﻮﺑﯿﻦ ﮐﻪ ﺭﺋﯿﺲ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﯼ ﻣﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩ، ﺑﺎ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻥ ﺍﻧﺪﮎ ﻭﻟﯽ ﻣﺎﻫﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺗﺮﮎ ﻫﺎ ﺷﺘﺎﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺧﺎﻗﺎﻥ ﺗﺮﮎ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ. ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﭘﺴﺮ ﺧﺎﻗﺎﻥ ﺍﺳﯿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺭﻓﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﺎ ﻏﻨﺎﺋﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ. ﻫﺮﻣﺰ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻨﺪﯼ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ، ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 589ﻡ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﻻ‌ﺯﯾﮑﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﺩﺭ ﻻ‌ﺯﯾﮑﺎ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺍﺯ ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ ﻭﻟﯽ ﻫﺮﻣﺰ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻗﻮﺍﯼ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ، ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ ﺍﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺩﻭﮎ ﺩﺍﻥ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﻧﻈﺎﻣﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺮﻣﺰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﺸﻤﮕﯿﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻫﺮﻣﺰ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ، ﺳﭙﺎﻫﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭﻟﯽ ﻃﻮﻟﯽ ﻧﮑﺸﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺳﭙﺎﻩ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﻧﺎﺭﺍﺿﯿﺎﻥ ﭘﯿﻮﺳﺖ. ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺧﺒﺮ ﮐﻮﺩﺗﺎ، ﻣﺮﺩﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﻫﺮﻣﺰ ﺷﻮﺭﯾﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 590ﻡ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﯿﺴﺘﺎﻡ (ﻭﯾﺴﺘﺎﺧﻢ) ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺮﻣﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺍﻭ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﻔﺎﮎ ﻭ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﮔﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮﻣﺰ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻔﻮﺫ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺑﮑﺎﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺼﺒﺎﺕ ﻭ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﻎ ﻫﺎ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﻔﺎﮎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻎ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻫﺮﻣﺰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭﻟﯽ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺭﺍ ﺭﺩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:« ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﺨﺖ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺩﻭ ﭘﺎﯾﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺩﻭ ﭘﺎﯾﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ؛ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﺎ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﺠﺎﻧﯿﻢ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩ ﮐﻨﯿﻢ. ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻧﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﺮﻭﻧﺪ. » ﻧﻠﺪﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ:« ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺮﻣﺴﺎﺭﯼ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻧﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﮑﻨﺠﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد